Vilkår og betingelser for sykkelreg.no
Sist oppdatert: 25. oktober 2025
1. Generelt
Disse vilkår og betingelser («Vilkårene») regulerer din bruk av nettstedet sykkelreg.no og tilhørende tjenester («Tjenesten»), levert av ZEVS AS (org.nr. 989 078 313) («Zevs», «vi», «oss»). Ved å bruke Tjenesten aksepterer du Vilkårene. Bruksretten er personlig, ikke-eksklusiv, ikke-overførbar og kan tilbakekalles. Dersom du ikke kan akseptere Vilkårene, må du ikke bruke Tjenesten.
Vi kan oppdatere Vilkårene. Vesentlige endringer varsles via e-post og/eller i Tjenesten minst 14 dager før ikrafttredelse, med mindre endringen følger av lov eller myndighetspålegg. Fortsatt bruk etter ikrafttredelse innebærer aksept av endringene. Du kan avslutte bruken før endringene trer i kraft.
Dersom disse Vilkårene skulle stride mot ufravikelig forbrukerlovgivning, går slik lovgivning foran.
2. Ansvarsfraskrivelse
Tjenesten leveres «som den er» og «som tilgjengelig». Registerdata kan være ufullstendige eller feil. Vi gir ingen garanti for nøyaktighet, fullstendighet, tilgjengelighet eller egnethet for et bestemt formål. Råd eller informasjon innhentet via Tjenesten utgjør ikke garantier utover det som fremgår uttrykkelig her. Nedlasting/bruk skjer på egen risiko.
Ingenting i denne ansvarsfraskrivelsen begrenser eller utelukker ansvar som ikke lovlig kan begrenses (herunder ansvar for forsett eller grov uaktsomhet), og dine ufravikelige rettigheter som forbruker påvirkes ikke.
3. Ansvarsbegrensning
I den utstrekning loven tillater det, er Zevs, våre ansatte og leverandører ikke ansvarlige for indirekte tap, følgetap eller tap av fortjeneste som oppstår fra bruk eller manglende mulighet til å bruke Tjenesten. Denne begrensningen gjelder ikke ved forsett eller grov uaktsomhet, og begrenser ikke rettigheter du har etter ufravikelig lov.
4. Din bruk av Tjenesten
Du må overholde Vilkårene. Med mindre annet følger av lov eller uttrykkelig avtale, gir vi ingen lisens til å kopiere, tilgjengeliggjøre, bearbeide eller videreformidle Tjenestens innhold, programvare eller databaser. Du kan skrive ut og laste ned kopi av dine egne registreringer for privat bruk.
Du må ikke omgå tekniske tiltak, forsøke å utlede kildekode, automatisere massenedlasting, skrape (scrape) data, eller bruke Tjenesten i strid med gjeldende lov.
5. Registreringskrav
For deler av Tjenesten kreves brukerkonto. Du skal oppgi informasjon som til enhver tid er oppdatert, korrekt, fullstendig og sannferdig, og oppdatere uten ugrunnet opphold ved endringer.
Du har kun anledning til å ha én brukerkonto. Misbruk av registreringsprosessen, herunder opprettelse av flere kontoer, er ikke tillatt.
Dersom vi har rimelig grunn til å tro at informasjonen er uriktig, utdatert eller ufullstendig, kan vi midlertidig suspendere eller begrense tilgangen. Ved vesentlige brudd kan kontoen avsluttes, proporsjonalt og i tråd med punkt 10.
Du bekrefter at du er minst 18 år eller har samtykke fra forelder/verge til å bruke Tjenesten, at du kan inngå bindende avtaler, og at du er rettmessig eier av det som registreres eller har gyldig fullmakt. Du bekrefter at sykler du registrerer, registreres av deg som eier eller med eierens samtykke.
Formålet med kontoopprettelse er å registrere egne sykler. Dersom du ikke registrerer minst én sykkel innen 30 dager fra konto-opprettelse, kan kontoen suspenderes eller slettes.
6. Kontaktinformasjon, kommunikasjon og bekreftelser
Du skal til enhver tid ha registrert en gyldig og aktiv e-postadresse. Vi bruker e-post som primær kanal for forespørsler om bekreftelse av registreringers gyldighet og/eller endringer i eierskap.
Ved behov for bekreftelse sender vi minst to e-poster til din registrerte adresse. Du skal svare innen 14 dager fra første henvendelse. Dersom du ikke svarer innen fristen, eller e-post ikke kan leveres, kan vi, uten ytterligere varsel, suspendere, endre, flytte eller slette berørte registreringer når det er nødvendig for å ivareta korrekthet, sikkerhet og/eller etterlevelse av retningslinjer.
Med «ugyldig eller inaktiv e-postadresse» menes blant annet adresser som gir permanent leveringsfeil (hard bounce, f.eks. «bruker ukjent» eller ugyldig domene), eller gjentatte midlertidige leveringsfeil (soft bounce) som ikke blir rettet innen rimelig tid, herunder full e-postkasse, blokkeringer eller vedvarende tekniske feil hos mottaker. Slike forhold kan likestilles med manglende svar.
Du er ansvarlig for konsekvensene av manglende oppdatering av e-post eller manglende svar innen frist.
7. Sykler markert som avhendet
Sykler du markerer som avhendet (f.eks. solgt, gitt bort, kassert, feilrammenummer) og som ikke har tilknyttet oblat, kan slettes etter 30 dager. Dersom sletting medfører tap av data du ønsker å beholde (f.eks. historikk), bør du lagre nødvendig informasjon før avhending markeres.
8. Levetid for oppføring
For å opprettholde datakvalitet kan vi med jevne mellomrom be om bekreftelse på at oppføringer (inkludert eierskap) fortsatt er gyldige. Vi benytter e-post og krever at du svarer innen 14 dager fra første henvendelse. Ved manglende svar eller ugyldig e-post kan vi, uten ytterligere varsel, suspendere, endre, flytte eller slette berørte oppføringer når det er nødvendig for korrekthet, sikkerhet og/eller etterlevelse av retningslinjer.
9. Immaterielle rettigheter
Tjenesten (programvare, design, databaser og innhold) kan være beskyttet av opphavsrett, varemerkerett m.m. Alle rettigheter som ikke uttrykkelig er gitt, forbeholdes Zevs og/eller rettighetshavere. Du beholder rettighetene til informasjon du selv legger inn, men gir Zevs en ikke-eksklusiv, vederlagsfri, verdensomspennende lisens til å lagre og behandle denne informasjonen for å levere Tjenesten, i tråd med personvernerklæringen.
10. Samarbeid med politiet og hittegods (rettshåndhevelse og tilbakeføring)
En vesentlig del av Tjenesten er å bidra til å oppklare sykkeltyverier og å levere funnede sykler tilbake til rettmessige eiere. Ved bruk av Tjenesten aksepterer du at vi kan dele nødvendige opplysninger om relevante oppføringer med politiet og autoriserte hittegodsenheter (for eksempel kommunale hittegodskontor, kollektiv-/transportaktører, og andre virksomheter som lovlig behandler hittegods), når dette er nødvendig for å (i) identifisere og tilbakeføre sykler, (ii) forebygge og/eller oppklare straffbare handlinger knyttet til syklene, eller (iii) etterkomme gyldige pålegg fra myndigheter.
Utlevering begrenses til det som er nødvendig og forholdsmessig i det konkrete tilfellet, eksempelvis: rammenummer, sykkelbeskrivelse, status (stjålet/eid), relevante tidsstempler, samt eierens kontaktopplysninger (navn og e-post/telefon) tilknyttet den konkrete oppføringen.
Der direkte deling av kontaktopplysninger ikke er nødvendig, eller der det er mer hensiktsmessig, kan vi i stedet formidle henvendelsen (relay) til deg slik at du selv kan ta kontakt. Direkte deling med hittegodsenheter kan likevel gjennomføres når det er nødvendig for rask og sikker tilbakeføring (for eksempel når en sykkel fysisk er innlevert).
Behandlingen skjer i tråd med vår personvernerklæring og gjeldende regelverk. Ved rettslige pålegg er behandlingsgrunnlaget rettslig plikt (GDPR art. 6(1)(c)). I andre tilfeller er behandlingsgrunnlaget berettiget interesse (GDPR art. 6(1)(f)) for å identifisere, forebygge og oppklare tyveri og for å tilbakeføre eiendeler, etter konkret interesseavveiing. Dine ufravikelige rettigheter etter lov påvirkes ikke.
11. Lenker til tredjepart
Tjenesten kan inneholde lenker til eksterne nettsteder. Vi er ikke ansvarlige for innhold, tilgjengelighet eller praksis hos tredjepart. Se også vår personvernerklæring for informasjon om eventuelle tredjepartstjenester og informasjonskapsler.
12. Brukeratferd – forbudte handlinger
- Registrere ikke-eksisterende sykler eller sykler uten reelt rammenummer.
- Hevde eierskap til sykler du ikke eier eller ikke har fullmakt til å registrere.
- Publisere/skade/forstyrre Tjenesten, inkludert ondsinnet kode, omgåelse av tilgangskontroll eller tekniske tiltak.
- Automatisert uthenting/scraping, massenedlasting eller kommersiell utnyttelse uten skriftlig samtykke.
- Uønsket kommersiell kommunikasjon/spam via Tjenesten.
- Innsamling av andres personopplysninger i strid med lov.
- Brudd på gjeldende lovgivning.
13. Unnlatelse av å overholde Vilkårene
Ved brudd kan vi iverksette forholdsmessige tiltak: advarsel, midlertidig suspensjon, begrensninger eller avslutning av konto/tilgang. Der det er mulig og hensiktsmessig, varsler vi og gir anledning til å rette forholdet. Umiddelbare tiltak kan iverksettes ved alvorlig mislighold, sikkerhetsrisiko, lovbrudd eller der varsling åpenbart er uhensiktsmessig.
14. Skadesløshet
I den utstrekning loven tillater, skal du holde Zevs skadesløs for krav fra tredjepart som følge av din ulovlige bruk av Tjenesten eller brudd på Vilkårene. Dette gjelder ikke i den utstrekning Zevs har handlet i strid med ufravikelig lov eller utvist forsett/grov uaktsomhet.
15. Andre bestemmelser
Vi kan endre eller avvikle funksjoner med rimelig varsel når dette er nødvendig av tekniske, sikkerhetsmessige eller forretningsmessige grunner. Innholdet kan variere med nettleser/utstyr.
Kontaktskjema (logg inn) · ZEVS AS, Arnulf Øverlands vei 253, 0763 OSLO · org.nr. 989 078 313MVA.
16. Tvister og verneting
Tvister søkes først løst i minnelighet. Forbrukere kan reise sak ved sitt alminnelige verneting. For næringsdrivende avtales Oslo tingrett som verneting. Norsk rett får anvendelse.
17. Personvern
Behandling av personopplysninger skjer i tråd med vår personvernerklæring. Der finner du informasjon om formål, behandlingsgrunnlag, dine rettigheter og kontaktinformasjon til behandlingsansvarlig.